Silniki gazowe

Wodór może być paliwem również dla standardowych silników tłokowych, w tym napędzających agregaty prądotwórcze, zaprojektowanych pierwotnie gaz ziemny lub biogaz. Wymagana jest, jednakże głęboka modernizacja układu podawania paliwa.

Doświadczenia i projekty

Przy spalaniu czystego wodoru i bogatych w wodór mieszanin z gazem ziemnym, wraz ze wzrostem zawartości wodoru w mieszance, następuje obniżenie mocy maksymalnej silnika. Przy 100% wodoru moc spada do ok. 70%   mocy pierwotnej silnika osiąganej na gazie ziemnym. Z naszych doświadczeń wynika, że nie występują jednak żadne inne negatywne zjawiska. Silniki nie tracą na żywotności, ani też nie rośnie ich awaryjność.

Przy współspalaniu wodoru, układ sterowania i podawania paliwa musi być zmodyfikowany, a dla większych koncentracji wodoru wymieniony. Do ok. 50% wodoru w mieszance stosuje się układy dozowania paliwa typu mieszalnikowego, powyżej układy wtryskowe.  Granica ta zależy od składu gazu ziemnego lub biogazu.

Przykładem dużego agregatu CHP z silnikiem gazowym (1 MWe), przystosowanym do pracy na mieszankach gazu ziemnego z wodorem w zakresie od 0 do 100%, jest budowany przez SBB ENERGY S.A. układ trigeneracji w Gaju Oławski.

Aktualnie nie prowadzimy rekrutacji. Zapraszamy do kontaktu poprzez formularz .