Projecty
Hybrydowe układy adsorpcyjne do redukcji emisji rtęci z zastosowaniem wysokoefektywnych komponentów polimerowych
Opis projektu
„Projekt dofinansowany w ramach I Osi priorytetowej „Wsparcie prowadzenia prac B+R przez przedsiębiorstwa” Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020,
Działanie 1.2 „Sektorowe programy B+R”
Cel Projektu:
Celem projektu HYBREM jest opracowanie innowacyjnego systemu oczyszczania gazów spalinowych w oparciu o konfigurację hybrydową złożoną z kilku metod redukcji rtęci (Hg). Optymalizacja opracowanego systemu pozwoli finalnie na spełnienie nowych limitów emisji rtęci dla dużych obiektów spalania; uwzględniać będzie również ekonomiczną opłacalność proponowanych rozwiązań (koszty inwestycyjne i operacyjne). Projekt realizowany jest w Konsorcjum z Elektrownią Pątnów II wchodzącą w skład Zespołu Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin SA.
Elementami projektowanej technologii będą zarówno powszechnie stosowane techniki redukcji rtęci, w tym metoda injekcji sorbentów i dozowania dodatków do paliw, jak również innowacyjne rozwiązania bazujące na polimerowych modułach membranowych.
Projekt zakłada budowę instalacji pilotażowej, która pozwoli uzyskać dane pochodzące z rzeczywistych procesów przemysłowych. Dane te stanowić będą podstawę opracowywanego modelu numerycznego, który wykorzystany zostanie do optymalizacji technologii hybrydowej, a także przyszłych instalacji przemysłowych. Model ten będzie realizowany poprzez oprogramowanie komercyjne Ansys Fluent, z wykorzystaniem User Defined Functions (UDF).
Planowane Efekty:
Proponowana technologia hybrydowa będzie zapewniać możliwość redukcji emisji Hg poniżej poziomów przedstawionych w konkluzjach BAT dla dużych obiektów spalania, bez konieczności wprowadzania znaczących zmian w tradycyjnych systemach oczyszczania gazów spalinowych. Technologia będzie rozwiązaniem innowacyjnym, które w tej konfiguracji nie było wykorzystane w polskim oraz europejskim sektorze energetycznym. Dodatkową korzyścią płynącą z zastosowania czynników adsorpcyjnych rtęci jest wspomaganie redukcji SO2. Projektowane rozwiązanie jest zgodne z technologiami prezentowanymi w dokumencie referencyjnym BAT dla dużych obiektów spalania, jako technologia usuwania rtęci z gazów odlotowych (postcombustion).
Wartość projektu: 10 042 824,64 zł
Wkład Funduszy Europejskich: 6 304 339,74 zł”
Szczegóły projektu
- Kategoria: Dofinansowania
- Lokalizacja: -
- Data projektu: -
- Kontrahent: